El professorat de secundària de ciències
davant la incorporació de l’alumnat immigrat
a l’aula ordinària: idees, pràctiques i noves propostes


ACTIVITATS: INTRODUCCIÓ

Els models d’activitats que es presenten són un material per treballar a l’aula ordinària de ciències amb un alt percentatge d’alumnes nouvinguts que s’hi hagi incorporat de fa poc o que hi assisteixi només a alguna classe perquè encara comparteix l’horari amb l’aula d’acollida.

Hi ha diversitat d’activitats pel que fa a la gestió i organització del grup-classe (activitats individuals, en petit grup, amb tota la classe), a la ubicació (treball previ a l’aula d’acollida, a l’aula ordinària), al tipus d’activitats d’ensenyament-aprenentatge (activitats de dramatització, disseny de maquetes, ús d’àudio i vídeo, elaboració de mapes conceptuals... ).

Totes les activitats estan centrades en la Funció de relació. Dels trets comuns de tots els éssers vius -nutrició, reproducció i relació- aquest darrer és el que potser es treballa menys: a l’educació primària es fa a un nivell molt bàsic, i a la secundària sempre es dóna més pes als altres dos. Aquest és un dels motius per triar aquesta unitat temàtica, i l’altre és que, indirectament, així podem igualar una mica el nivell de partida de l’alumnat escolaritzat en el nostre sistema educatiu amb el que s’hi acaba d’incorporar.

Les referències directes sobre aquesta unitat temàtica al currículum de l’ESO, als cursos en que és matèria obligatòria —primer, segon i tercer—, pel que fa als continguts i a l’avaluació, les trobareu a les pàgines 309-311 de la memòria.