El professorat de secundària de ciències
davant la incorporació de l’alumnat immigrat
a l’aula ordinària: idees, pràctiques i noves propostes


RESUM DEL TREBALL

El treball s’ha volgut endinsar en una problemàtica poc estudiada com és la inserció de l’alumnat nouvingut en l’aula ordinària, en aquest cas, l’aula de ciències. Els resultats principals són:
1. En relació al primer objectiu plantejat, que es referia a recollir dades sobre maneres d’actuar, de pensar i de sentir del professorat quan l’alumnat immigrat es troba a l’aula ordinària de ciències, el treball realitzat ha possibilitat recollir un bon nombre d’idees i de propostes innovadores d’actuació a l’aula a partir de l’anàlisi de les entrevistes realitzades a quinze professionals (professorat de ciències i de l’aula d’acollida, assessors LIC, una psicopedagoga i un inspector de zona).
2. En relació al segon objectiu, referit al plantejament de propostes sobre com millorar el traspàs d’informació des de l’aula d’acollida i sobre com organitzar l’activitat a l’aula tenint en compte la diversitat que es dóna dins d’un mateix grup, l’estudi ha generat propostes adreçades al professorat de l’aula d’acollida, al professorat de l’aula ordinària, a les persones encarregades de la coordinació pedagògica i als equips directius.
3. En relació al tercer objectiu s’han dissenyat diferents models d'activitats relacionades amb el currículum de Ciències de la Naturalesa a l’ESO; totes elles estan centrades en la funció de relació, amb la finalitat que aquestes activitats serveixin per al professorat amb ganes d’innovar com a pauta per dissenyar-ne d’altres en la mateixa línia.
4. En relació al quart objectiu, que s’orientava a plantejar al Departament d’Educació propostes d’actuació, l’estudi proposa un conjunt d’actuacions que creiem que podrien promoure que els recursos esmerçats siguin aprofitats al màxim, que es doni sortida a les angoixes i problemes del professorat de l’aula ordinària i que s’afronti com donar resposta a les possibles mancances.